University of Lausanne BiBIL
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Bibil Identifier bibil:254248
Publication Type Journal article
Title (English, Long) Filling the Earth: A Consecration Motif in the Priestly Creation Story ?
Author Morgan, Jon
Journal Judaïsme Ancien - Ancient Judaism (Volume: 4)
Year (Publication) 2016
Year (Original (1st Edition)) 2016
Year (Copyright) 2016
Year (Reference) 2016
Language English
Pages 41-56 Pages
Genre Original
Abstract Le langage de Genèse 1,26-28 a été scruté depuis une perspective éco-critique, et cet examen a apporté une contribution significative à la recherche concernant le récit sacerdotal de la Création. La plupart de ces discussions se sont concentrées sur les termes kabash et radah (habituellement traduits par « soumettre » et « dominer ») ; et sur les « propres » limites à l’intérieur desquelles ils peuvent être légitimement traduits et interprétés. Cet article traite aussi des propositions : « soyez féconds et prolifiques, et remplissez la terre ». Cette formule bien connue joue un rôle rhétorique central dans les récits sacerdotaux de la Création en Genèse 1 et de nouvelle Création en Genèse 9, mais elle a reçu peu d’attention selon une perspective éco-critique. Dans cet article, j’étudie le lien particulier entre ces propositions et le concept sacerdotal de consécration, un lien qui porte une résonance écologique importante. L’article propose aussi un lien sémantique entre l’expression mil’u ‘et ha’arets (« remplir la terre ») et le concept sacerdotal de consécration qui soutient les rites d’inauguration décrits à Lévitique 8. L’article examine également l’emploi sacerdotal de l’idiome énigmatique millē’ yad (littéralement « remplir la main ») dans le résumé des activités rituelles par lesquelles Aaron et ses fils sont investis comme prêtres en Lévitique 8,33. L’article propose que la construction suggère un lien sémantique important entre millē’ yad et le radical mem-lamed-alef plus largement, et dans le contexte de ce lien proposé, il explore la possibilité que mil’u ‘et ha’arets contient une association de thèmes de consécration sis dans les écrits sacerdotaux. L’article conclut que, même s’il reste spéculatif, cet aperçu avance la discussion sur le contexte cultuel de Genèse 1 et 9 construisant l’anthropologie sacerdotale. En outre, il souligne la valeur de la perspective éco-critique dans les traditions sacerdotales de Création, car elle voit plus loin que les traductions « soumettre » et « dominer ».

The language of Genesis 1:26-28 has been rightly scrutinised from an ecocritical perspective, and that scrutiny has made an important contribution to scholarly discourse regarding the Priestly creation narrative. Much of the focus in these discussions has been on the terms kabash and radah (usually translated ‘subdue’ and ‘have dominion over’); on the ‘proper’ limits within which they can legitimately be translated and interpreted; and on the impact of these terms on the history of interpretation. This article attends to the related phrase “be fruitful and multiply, and fill the earth”. This famous formula plays a key rhetorical role in the Priestly accounts of creation in Genesis 1 and recreation in Genesis 9, but has received less attention from an ecocritical perspective. In this paper, I propose and examine a particular connection between this formula and the Priestly conception of consecration, a connection that bears significant ecological resonance. The article proposes a semantic link between the phrase mil’u ‘et ha’arets (‘ fill the earth’) and the Priestly conception of consecration that underpins the inauguration rites described in Leviticus 8. The article examines the Priestly use of the enigmatic idiom millē’ yad (lit. ‘fill the hand’) in the summary of the ritual activity by which Aaron and his sons are inaugurated as priests found in Leviticus 8:33. It proposes that the nature of the construction suggests a significant semantic link between millē’ yad and the mem-lamedalef stem more broadly, and, in the context of this proposed link, explores the possibility that mil’u ‘et ha’arets carries an association with consecratory themes found in the Priestly writing. The article concludes that, while necessarily speculative, this insight furthers existing discussions of how the cultic context of Genesis 1 and 9 shapes the Priestly anthropology. Furthermore, it underscores the value of ecocritical engagement with Priestly creation traditions that looks beyond ‘subdue’ and ‘have dominion’.
DOI 10.1484/J.JAAJ.5.111209
Keywords Thesaurus BiBIL : Old Testament (Introduction) : Theology : Themes : Creation
Thesaurus BiBIL : Old Testament (Introduction) : Theology : Historical Traditions : Priestly
Thesaurus BiBIL : Unbound Keywords : Ecology
Pericopes Genesis 1,26-1,28
Leviticus 8
Links Online document (PDF, English)
Last modification 2021-01-27