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Notice details
Bibil Identifier bibil:249798
Publication Type Journal article
Title (English, Long) Philo of Carpasia, Ecclesiastical History (CPG 7512)
Author Van Hoof, Lieve
Author Manafis, Panagiotis
Author Van Nuffelen, Peter
Journal Revue d'histoire ecclésiastique (Volume: 112, Issue: 1-2)
Year (Publication) 2017
Year (Original (1st Edition)) 2017
Year (Copyright) 2017
Year (Reference) 2017
Language English
Pages 35-52 Pages
Genre Original
Abstract This article offers the first edition of the fragments of the lost Church History of a certain Philo. We argue that it is, most likely, a 4th-century work by the homonymous bishop of Carpasia, on the island of Cyprus. The two extant fragments both derive from works ascribed to Anastasius of Sinai (7th century), of which at least one, so we demonstrate, must be ascribed to Anastasius of Antioch (second half of the 6th century). The fragments report anecdotes about the persecutions of Diocletian, and we suggest that they should be understood against the background of discussions about episcopal authority current in the last quarter of the 4th century. If these anecdotes have no historical value, the Church History of Philo is important for our understanding of the genre of ecclesiastical history: Philo was one of the earliest successors of Eusebius but clearly did not consider his own work as a continuation of the latter. In fact, only in the 5th century, after Rufinus’ Latin translation and continuation of Eusebius’ Church history, does the Eusebian format appear to have found wider acceptance. We first offer a general discussion of the work, followed by an edition of the fragments with translation and brief commentary.

Cet article propose la première édition des fragments d’une histoire de l’Église, perdue, d’un certain Philon. Nous prétendons qu’il s’agit, très vraisemblablement, d’une œuvre du 4e s. par l’évêque homonyme de Carpasia, sur l’île de Chypre. Les deux fragments existants proviennent tous deux des travaux attribués à Anastase du Sinaï (7e s), dont au moins un, ainsi que nous le démontrons, doit être attribué à Anastase d’Antioche (seconde moitié du 6e s.). Les fragments rapportent des anecdotes sur les persécutions de Dioclétien, et nous suggérons qu’elles doivent être comprises dans le contexte des discussions sur l’autorité épiscopale actuelle dans le dernier quart du 4e s. Si ces anecdotes n’ont pas de valeur historique, l’histoire de l’Église de Philon est importante pour notre compréhension du genre de l’histoire ecclésiastique: Philon fut l’un des premiers successeurs d’Eusèbe, mais ne considérait évidemment pas son œuvre comme une continuation de celle-ci. En fait, ce n’est qu’au 5e s., après la traduction latine de Rufin et la continuation de l’histoire de l’Église d’Eusèbe, que la forme eusébienne paraît avoir trouvé une acceptation plus large. Nous proposons d’abord une discussion générale du travail, suivie d’une édition des fragments avec traduction et bref commentaire.

Dieser Artikel ist die erste Ausgabe der Fragmente der verlorenen Kirchengeschichte eines gewissen Philo. Wir argumentieren, dass es sich höchstwahrscheinlich um ein Werk des 4. Jhdts. des gleichnamigen Bischofs von Karpasia auf Zypern handelt. Die beiden noch vorhandenen Fragmente werden von dem Anastasius von Sinai (7. Jhdt.) zugeschriebenen Werken hergeleitet, von den jedoch mindestens eines Anastasius von Antiochien (zweite Hälfte des 6. Jhdts.) zugeschrieben werden muss, wie wir hier darlegen. Die Fragmente erzählen Anekdoten über die Verfolgung Diokletians, und sie sollten unserer Meinung nach vor dem Hintergrund der Diskussion über die bischöfliche Autorität in den letzten Jahrzehnten des 4. Jhdts. verstanden werden. Auch wenn diese Anekdoten keinen historischen Wert haben, ist die Kirchengeschichte des Philo doch wichtig für unser Verständnis des Genre der Kirchengeschichte: Philo war einer der frühesten Nachfolger des Eusebius, sah sein Werk jedoch nicht als eine Fortsetzung des Letzterens. In der Tat scheint das Eusebianische Format erst im 5. Jhdt., nach Rufinus lateinischer Übersetzung und der Fortsetzung von Eusebius Kirchengeschichte, weite Akzeptanz gefunden zu haben. Dieser Artikel präsentiert zuerst eine allgemeine Diskussion des Werkes, gefolgt von einer Ausgabe der Fragment mit Übersetzung und kurzem Kommentar.
DOI 10.1484/J.RHE.5.113225
Keywords Thesaurus BiBIL : Ancient Christianity : Ancient Christian Literature : Texts and Authors (Church Fathers) : Texts and Authors : Historiography
Thesaurus BiBIL : Ancient Christianity : Periods : Fourth Century
Thesaurus BiBIL : Ancient Christianity : Themes : Persecution
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Last modification 2018-11-01