University of Lausanne BiBIL
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Notice details
Bibil Identifier bibil:240016
Publication Type Journal article
Title (Italian, Long) Il rischio irresistibile dell’allegoria
Author Pizzolato, Luigi F.
Journal Annali di Scienze Religiose (Milano) (Volume: 7)
Year (Publication) 2014
Year (Original (1st Edition)) 2014
Year (Copyright) 2014
Year (Reference) 2014
Language Italian
Pages 35-62 Pages
Genre Original
Abstract Lo studio ripercorre storicamente l’uso e il valore del metodo allegorico nel mondo cristiano antico. Il più delle volte l’allegoria non è richiesta espressamente dal testo, ma si impone per via di una discrasia tra scritto e senso. Essa deriva da una precomprensione, cioè dal senso globale del testo sacro, dove tutto risulta tenersiinsieme. Essa può apparirci a volte come il risultato di un libero gioco della fantasia, ma nasce in realtà da un travaglio culturale e ideologico da cui a lungo dipese l’identità stessa della religione cristiana, quando si definì in particolare nei confronti dell’ebraismo (messianicità di Cristo) e della gnosi (unità dei Testamenti). Anche se essa sarà programmaticamente insidiata dalla tipologia, continuerà a resistere come tentativo di trovare nel testo il senso perenne della realtà (cosmo-antropologica), fino a costituire l’ossatura della lectio divina. Come l’offerta della parola di Dio all’uomo, l’allegoria è destinata a procedere all’infinito, misurandosi prima di tutto sulla validità dei suoi criteri ermeneutici e sulla pertinenza dei suoi esiti. Spesso l’approccio allegorico appartiene alla ricerca di senso provvisoria, destinata a cadere quando sopraggiunge il "vero" storicocritico. Ma l’allegoria vive comunque en attendant quel Godot del senso definitivo, che è destinato a non arrivare mai perché si sposta sempre più in là. Sicché nessun intervento né scientifico né autoritativo riuscirà a fermarla, ma sempre a falsificarla e a ridefinirla. Il rischio nell’allegoria deve accoppiarsi perciò alla modestia dell’ipotesi, perche essa è esposta di per sé alla falsificabilità.

This paper analyzes from an historical point of view, the use and value of allegorical reading in ancient Christianity. In most cases, allegory is not expressly required by the text, but results necessary because of a discrepancy between what is written and what is meant. It stems from a general pre-comprehension of the whole sense of the sacred text, of which every aspect is strictly tied to the others. At times, such an approach could appear a result of a too free imagination; it is, instead, the historical result of a long cultural and ideological task, thanks to which Christianity gained its own identity in front of Judaism (about Christ’s messianicity) and Gnosis (about the unity of Ancient and New Testament). Although allegorical reading has been programmatically challenged by typological reading, the former lasted as an attempt to find out in the text the perennial cosmological and anthropological meanings of reality. In this way, it arrived to build up the inner structure of the lectio divina. As the divine gift of the word of God to humanity, allegory has to proceed in an infinity way, checking out the soundness of its own hermeneutical principles and results, firstly and foremost. Allegorical reading pertains often to the search for a temporary meaning, which is destined to fall when the "real" historical-critical sense appears. But allegory is still living en attendant Godot, because the "definitive" meaning of the sacred text results unattainable, since it moves always a step further from human comprehension. So, any critical or authoritative intervention can only falsify or redefine allegorical reading, but not stop it. The risk implied in allegory must therefore be coupled with the modesty of the hypothesis, because of its exposure to falsifiability.
DOI 10.1484/J.ASR.5.107495
Keywords Thesaurus BiBIL : Bible (as a whole) : History of Interpretation and Reception : Important Persons : Antiquity (-> 7th cent.)
Thesaurus BiBIL : Ancient Christianity : Themes : Scripture
Last modification 2017-10-27