University of Lausanne BiBIL
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Notice details
Bibil Identifier bibil:225682
Publication Type Journal article
Title (French, Long) Pour une Wirkungsgeschichte des lieux: l'exemple d'Haceldama
Author Burnet, Régis
Journal New Testament Studies (Volume: 59, Issue: 1)
Year (Publication) 2013
Year (Original (1st Edition)) 2013
Year (Copyright) 2013
Year (Reference) 2013
Language French
Pages 129-141 Pages
Genre Original
Abstract With the example of Aceldama, this paper shows that reception history must not be confined to ideas or stories, but may take an interest in places. It should not simply explore art or literature, but also envisage geography. The site purchased by Judas with the blood of Jesus in Acts 1.19–20 has suffered, once identified (or at least defined), from this terrible acquisition. At the same time, a legend has grown around the land, which is supposed to devour corpses while a sinister reputation was established making ‘Aceldama’ the paradigm of a scary place. This Wirkungsgeschichte should lead us to revise an initial preconception according to which historical work should stop at the writing of the text, and a second mistaken notion according to which the work of the exegete ends with ‘defining’ the ‘meaning’ of the text. There are potentialities in texts that only the study of their effects can perceive.

En prenant l'exemple d'Haceldama, cet article montre que l'histoire de la réception ne doit pas se cantonner aux idées ou aux récits, mais qu'elle peut s'intéresser aux lieux. Elle ne doit pas se contenter d'explorer l'art ou la littérature, mais envisager aussi la géographie. En effet, le lieu acheté par Judas au prix du sang de Jésus d'Actes 1.19–20 a souffert, une fois identifié (ou du moins défini), de cette terrible acquisition. En même temps, une légende s'est développée autour de sa terre, supposée dévorer les cadavres tandis qu'une sinistre réputation a vu le jour faisant d'‘Haceldama’ le paradigme de tous les lieux angoissants. Cette Wirkungsgeschichte doit nous conduire à réviser un premier préjugé selon lequel le travail historique devrait s'arrêter à la rédaction des textes et un second préjugé selon lequel le travail de l'exégète prend fin lorsqu'il a développé le ‘sens’ du texte. Il y a dans les textes des potentialités que seule l'étude de leurs effets permet de saisir.
DOI 10.1017/S0028688512000227
Keywords Thesaurus BiBIL : Bible (as a whole) : Bible (as a whole) -- Hermeneutics - Methods : Methods : Diachronic Methods : History of Reception (Wirkungsgeschichte)
Thesaurus BiBIL : Bible (as a whole) : History of Interpretation and Reception
Thesaurus BiBIL : New Testament (Introduction) : Archaeology (Christianity) : Sites : Jerusalem
Thesaurus BiBIL : Milieu : Graeco-Roman World : Geography
Pericopes Acts of the Apostles 1,19-1,20
Terms Ἀκελδαμά ακελδαμα
Last modification 2017-10-27