University of Lausanne BiBIL
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Notice details
Bibil Identifier bibil:224512
Publication Type Journal article
Title (German, Long) Die eherne Schlange
Title (German, ) Zum literarischen Ursprung eines "mosaischen" Artefakts
Author Berner, Christoph
Journal Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft (Volume: 124, Issue: 3)
Year (Publication) 2012
Year (Original (1st Edition)) 2012
Year (Copyright) 2012
Year (Reference) 2012
Language German
Pages 341-355 Pages
Genre Original
Abstract The narrative in Num 21,4b–9 is a late post-Priestly creation which is intended to demonstrate how YHWH becomes active as Israel’s healer, in accordance with his presentation of himself in Ex 15,26. For this purpose a threat from snake-bite was dramatised in the light of Deut 8,15 and Jer 8,17. For its cure YHWH commanded the making of the bronze serpent, which a person had only to look at to be healed. This conception of the bronze serpent, which is unique in the history of religion, might alsready have been devised to outdo the staff of Asclepius, but it owes its specific form and mode of operation to a combination of the warning and memorial signs which were introduced in Num 17,1–5.25f. with the altar covering of Eleazar and Aaron’s rod. The bronze serpent is therefore ultimately a literary construct, which already in II Reg 18,4b is transformed theologically and turned, under the influence of Ex 32, into an illicit object of worship.

Le récit de Nb. 21,4b–9 est une formation post-sacerdotale tardive, dont le but est d’illustrer comment Yhwh – selon son auto-présentation en Ex. 15,26 – agit en tant que médecin d’Israël. A cet effet est introduite la menace de morsures de serpents, à la lumière de Dtn. 8,15 et Jér. 8,17; pour s’en défendre, Yhwh ordonne la confection du serpent d’airain, qu’il suffit de contempler pour être guéri. Cette conception du serpent d’airain, singulière dans l’histoire des religions, pourrait indiquer la suprémation sur le symbole d’Asclépios, mais doit son aspect et son mode d’action spécifiques à une contamination avec Nb. 17,1–5.25 s., le revêtement de l’autel dû à Eléazar et les signes d’avertissement et de mémoire concentrés dans le »bâton d’Aaron«. Le serpent d’airain est ainsi dès l’origine une construction littéraire, qui a été transformée au plan théologique déjà en 2 Rois 18,4b, puis en objet cultuel illégitime sous l’influence d’Ex. 32.

Die Erzählung in Num 21,4b–9 ist eine späte nachpriesterschriftliche Bildung, die verdeutlichen soll, wie JHWH gemäß seiner Selbstvorstellung in Ex 15,26 als Arzt Israels tätig wird. Zu diesem Zweck wurde im Licht von Dtn 8,15 und Jer 8,17 eine Bedrohung durch Schlangenbisse inszeniert, zu deren Abwehr JHWH die Anfertigung der ehernen Schlange anordnet, die man nur anzublicken hat, um zu genesen. Diese religionsgeschichtlich singuläre Konzeption der ehernen Schlange könnte bereits auf eine Überbietung des Asklepiosstabes hin angelegt sein, verdankt ihre spezifische Gestalt und Wirkweise allerdings einer Verschmelzung der in Num 17,1–5.25f. mit dem Altarüberzug Eleazars und dem Aaronstab eingeführten Warn- und Erinnerungszeichen. Die eherne Schlange ist damit von Anfang an ein literarisches Konstrukt, das in II Reg 18,4b bereits theologisch transformiert wurde und sich unter dem Eindruck von Ex 32 zu einem illegitimen Kultobjekt wandelte.
DOI 10.1515/zaw-2012-0024
Keywords Thesaurus BiBIL : Milieu : Graeco-Roman World : Religion : Asclepius
Pericopes Numbers 21,4-21,9
2 Kings 18,4
Last modification 2017-10-27