University of Lausanne BiBIL
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Notice details
Bibil Identifier bibil:224326
Publication Type Journal article
Title (English, Long) From Mother of Mysteries to Mother of the Church: The Institutionalization of the Dormition Apocrypha
Author Shoemaker, Stephen J.
Journal Apocrypha (Volume: 22)
Year (Publication) 2011
Year (Original (1st Edition)) 2011
Year (Copyright) 2012
Year (Reference) 2011
Language English
Pages 11-47 Pages
Genre Original
Abstract Les premiers écrits apocryphes sur la Dormition de Marie semblent avoir été produits au cours des IIIe et IVe siècles, si ce n’est même plus tôt, dans des communautés en marge ou hors de ce qui représentait alors le courant majoritaire ou proto-orthodoxe du christianisme ancien. Une telle origine s’impose clairement dans les récits les plus anciens de la tradition de la « palme de l’arbre de vie ». Ils contiennent de nombreux théologoumènes et des motifs ésotériques qui trahissent un milieu singulier. Par exemple, les premières rédactions de ces apocryphes conçoivent le Christ comme la manifestation d’un grand ange et compte sur un savoir ésotérique pour gagner le salut. En conséquence, Marie y est présentée comme un maître initié aux arcanes de l’univers, un portrait bien différent de ce qui sera la représentation « orthodoxe » de la mère du Christ. À partir du Ve siècle, la piété mariale allant croissant au sein de l’Église impériale, la réfection de l’image de Marie dans de tels textes s’impose, dans le but notamment d’en faire des lectures pour la fête de la Dormition. Et parmi les réécritures des anciens apocryphes de la Dormition, l’Homélie sur la Dormition de Jean de Thessalonique (VIIe s.) figure parmi les plus réussies et les plus diffusées. En introduisant de subtils changements tout au long du texte, Jean est parvenu à produire une version expurgée, adaptée à un usage liturgique.

The earliest Dormition apocrypha appear to have developed initially within communities either outside of or on the margins of the proto-orthodox “mainstream” of early Christianity, most likely during the third and fourth centuries, if not possibly even earlier. Such provenance is particularly evident in the oldest narratives from the Palm of the Tree of Life tradition. These contain numerous heterodox theologoumena and esoteric traditions that presumably derive from such a setting. For instance, the earliest versions of these apocrypha understand Christ as the manifestation of a Great Angel and look to salvation through esoteric knowledge. Accordingly, the narratives present Mary as a learned teacher of the hidden cosmic mysteries, a rather different portrait from what would become the “orthodox” memory of Christ’s mother. Yet as Marian devotion was increasingly embraced by the imperial church, beginning in the fifth century, it was necessary to rehabilitate her image in these narratives, particularly so that they could be used for readings on the feast of the Dormition. In this regard, John of Thessalonica’s early seventh-century Homily on the Dormition presents one of the most successful and widely utilized rewritings of the early Dormition apocrypha. By introducing subtle changes to the narrative throughout the text, John produced a tamed account that was suitable for orthodox liturgical usage.
DOI 10.1484/J.APOCRA.1.102650
Keywords Thesaurus BiBIL : Milieu : Apocrypha and Pseudepigrapha : Apocryphal Texts relating to New Testament Characters or Events : Mary : Dormition of Mary / Transitus Mariae
Thesaurus BiBIL : Ancient Christianity : Themes : Mary
Thesaurus BiBIL : Ancient Christianity : Themes : Liturgy
Thesaurus BiBIL : Ancient Christianity : Periods : Sixth Century and beyond
Last modification 2017-10-27